دلایل استرس و راه های جلوگیری از آن
معماری درون صنایع دستی
هیچ دانی نازنینم می توانی / راحت اسرار سعادت را بدانی رمز خوشبختی انسان نسیت جز این / مهربانی ، مهربانی ، مهربانی . . .

دلایل استرس و راه های جلوگیری از آن

علت استرس را از بین ببرید

استرس معمولا با اعمال فشار از جانب دیگران و گاهی خودمان بوجود می آید و اگر به آن بی توجه باشید ممکن است باعث شود نتوانید به راحتی به کار خود ادامه دهد. میزانی اندک از استرس مفید است اما خارج شدن آن از کنترل بر عملکرد ما تاثیر منفی خواهد گذاشت. در مقاله حاضر به برخی عوامل بروز استرس و روش غلبه بر آنها اشاره می کنیم.

نداشتن زمان کافی

معمولا تمام روز تلاش می کنید تا کارهای خانه و محل کار را انجام دهید اما در پایان روز هنوز کارهایی برای انجام دادن هست. گاهی این موضوع در پی توقعات غیر واقعی از شما رخ می دهد، اما اغلب اوقات مدیریت نکردن صحیح زمان و در نظر نگرفتن اولویت ها سبب بروز استرس می شود.

راه حل: یاد بگیرید زمان خود را به خوبی مدیریت کنید

این موضوع ممکن است خیلی واضح به نظر رسد اما مدیریت صحیح زمان باعث کاهش استرس می شود. بسیاری افراد وقت خود را با مسائل کم اهمیت هدر می دهند، پس ترتیبی دهید که کارهای خود را اولویت بندی کرده و کارهای مهم را اول از همه انجام دهید. همچنین کارهایی که علاقه ای به انجام آن ندارید را ابتدا و پیش از کارهایی که دوست دارید انجام دهید، زیرا فکر کردن به کارهایی که دوست ندارید خود باعث استرس می شوند.

نداشتن عادات صحیح رفتاری

مردم به دلیل کمبود وقت، سلامت زندگی نمی کنند، مثلا خوردن فست فود به دلیل نداشتن زمان کافی برای صرف غذا، و برخی به دلیل داشتن استرس، زندگی سالمی ندارند، مثلا با سیگار کشیدن. به هر دلیلی که هست، نداشتن عادات صحیح توانایی شما را برای مقابله با استرس کاهش می دهد و در شرایطی نیز می تواند باعث افزایش استرس شما شود.

راه حل: تغییرات کوچکی برای داشتن زندگی سالم تر ایجاد کنید

داشتن یک رژیم غذایی سالم، ورزش منظم و خواب کافی بدان معناست که شما توانایی مقابله با استرس را دارید. ورزش برای کاهش استرس بسیار مفید است، وقتی می دانید که عادات صحیح رفتاری برای سالم زندگی کردن در پیش گرفتید، افکارتان مثبت می شود و راحت تر می توانید از عهده استرس برآیید.

توقع بیش از حد از خود

ممکن است هم در محل کار هم خانه توقع زیادی از خود داشته باشید، یا ممکن است چون نمی خواهید به کسی نه بگویید میزان کارهایی که باید انجام دهید زیاد شود. در این حالت ممکن است به خاطر داشتن کارهای زیاد دچار استرس شده و نتوانید وقت خود را طوری تنظیم کنید که به همه کارها برسید. پذیرفتن کارهای زیاد به این معناست که نخواهید توانست کارها را به بهترین نحوی که دوست دارید انجام دهید.

راه حل: محدودیت های خود را بشناسید و زیاد از خود توقع نداشته باشید

بهتر است صادق باشید و به دیگران توانایی و محدودیت خود را بگویید. در این شرایط می توانید با نپذیرفتن کاری بالاتر از توانایی خود، از داشتن استرس های غیر ضروری جلوگیری کنید. و به یاد داشته باشید که درخواست کمک از دیگران به معنای ضعف شما نیست.

نزاع در خانه یا محل کار...

استرس دلایل متعددی دارد، اما با راه حل هایی که در این مطلب ذکر شده می توانید میزان استرس را کاهش دهید.

نزاع در خانه یا محل کار

اگر رابطه ای در خانه یا محل کار، شما را آزار می دهد، احتمال داشتن استرس در شما بالا می رود. این نزاع ممکن است به دلیل عدم توافق بر سر انجام کاری باشد، و فکر کنید برای پیشرفت باید نظر خود را نگه دارید اما چنین شرایطی نهایتا به ایجاد استرس کمک می کند.

راه حل: از نزاع غیرضروری دوری کنید

درحالیکه نزاع ممکن است غیر قابل اجتناب باشد، بهتر است تا حد ممکن از آن پرهیز کنید. هیچ دلیلی برای پرخاشگری وجود ندارد. سعی کنید راه حلی پیدا کنید که هر دو طرف را راضی کند. به یاد داشته باشید که همیشه گفتگوی دوستانه بهتر از نزاع است.

نمی توانید همه چیز را آنگونه که هست بپذیرید!

برخی مردم نمی توانند همه چیز را آنگونه که هست بپذیرند. اگر تلاش کنید چیزی را که نمی توانید تغییر دهید،دگرگون کنید، استرسی غیر ضروری برای خود ایجاد می کنید و هنگامی که استرس دارید توانایی تمرکز بر روی بقیه کارهایی که می توانید انجام دهید را از دست می دهید.

راه حل: مسائلی را که نمی توانید تغییر دهید بپذیرید

تغییر شرایط دشوار همیشه امکان پذیر نیست. ممکن است صحبت کردن با کسی به شما کمک کند تا مسائل را از منظری دیگر بنگرید.

                                                                        ------------------------------------------------------------------------------

  تنها كسی كه باید دگرگون شود، خودتان هستید؛ خودتان كه دگرگون شوید،

  همه ی اوضاع و شرایط پیرامون تان نیز دگرگون می شود

 

كسانی كه پیوسته ناآرام اند، عزت نفس شان كم است و خودشان را دست كم می گیرند. (ریچارد گرهم)






تاریخ: سه شنبه 29 آذر 1390برچسب:دلایل استرس و راه های جلوگیری از آن,
ارسال توسط عشق خدائی لرستانی
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی